La primera Mobile Week Manresa posa el punt de mira en les noves habilitats professionals digitals que demanda el mercat actual
13/06/2021
Del 7 al 10 de juliol es faran diferents conferències i tallers gratuïts que reuniran reconeguts ponents i experts de les noves tecnologies, amb la voluntat d’apropar la tecnologia i el coneixement a l’empresa, i de vincular a la vegada els centres de formació a la indústria de la comarca. El programa també compta amb activitats per apropar la tecnologia a tota la ciutadania.És la primera vegada que la ciutat serà una de les seus de la Mobile Week Catalunya.
L’Ajuntament de Manresa ha presentat aquest dilluns la primera Mobile Week Manresa, una iniciativa vinculada al Mobile World Capital Barcelona nascuda amb l’objectiu d’oferir a la ciutadania un espai en el qual poder participar activament dels canvis que porten les novetats tecnològiques. És la primeravegada que la ciutat serà una de les seus de la Mobile Week Catalunya. La presentació ha anat a càrrec de la regidora d'Ocupació, Empresa i Coneixement de l'Ajuntament de Manresa, Cristina Cruz Mas; del regidor d'Ensenyament i Universitats i de Ciutat Intel·ligent, Josep Gili Prat; de la directora general de Societat Digital del Departament de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya, Joana Barbany Freixa; de la directora de Digital Future Society i Mobile Week de Mobile World Capital Barcelona, Cristina Colom; del director de la Universitat Politècnica de Catalunya a Manresa (EPSEM-UPC), Pere Palà Schönwälder, i de la presidenta de TIC Bages, Gemma Rojas Marsol, en una roda de premsa que ha tingut lloc al Museu de la Tècnica, “un símbol per Manresa, que recull el progrés de la ciutat i que avui ens dona tot el context per presentar la Mobile Week Manresa”, en paraules de la regidora Cruz.
En aquesta tercera edició —que arribarà a 18 municipis catalans— els programes giraran al voltant de tres grans eixos principals: la protecció de la privacitat i dades a Internet, les habilitats professionals digitals que està demanant el mercat i el paper que desenvolupa la tecnologia durant les crisis. A Manresa, el focus s’ha posat principalment en el segon eix, amb la voluntat d’apropar la tecnologia i el coneixement a l’empresa, i de vincular a la vegada els centres de formació a la indústria de la comarca. “Som una ciutat i una comarca industrial, i el sector TIC i l’economia 4.0. hi han de tenir un paper més que important: és una oportunitat no només per no perdre pes, sinó per continuar creixent”, ha explicat la regidora Cruz, que ha detallat també que la idea de presentar candidatura a la Mobile Week Catalunya va sorgir de manera conjunta entre l’Ajuntament, la UPC Manresa i l’associació Bages TIC, que treballa per potenciar el sector en l’àmbit professional a la comarca. Així, ha dit, “té més sentit que mai que posem el focus en totes aquestes habilitats que actualment demanda el mercat; ens cal despertar vocacions i interès per les TIC i l’economia 4.0, i ens cal captar talent, i en aquest aspecte la Mobile Week ens hi lliga del tot”.
En la mateixa línia, el regidor Gili ha assegurat que iniciatives com la Mobile Week “ens encaixen molt a la ciutat, perquè permeten obrir debats i reflexionar sobre la implicació entre les universitats i els centres de recerca amb les empreses”. Ens cal, ha afegit, “anar encara més de bracet, i continuar-hi treballant”.
Entre les activitats lligades a aquest segon eix, destaca la xerrada dirigida a empreses perquè coneguin les tecnologies 4.0 i perquè aprenguin com les poden aplicar per millorar la seva competitivitat; la xerrada sobre com ha d’afrontar el petit comerç la transformació digital —un sector que, com l’industrial, té molt pes a Manresa—; l’Afterwork entre empreses, centres formatius i professionals de les TIC al Bages —amb l’objectiu de crear sinergies i enfortir llaços— o el taller per aprendre a crear un e-commerce, entre altres propostes.
Millorar la qualitat de vida de les persones
El regidor Josep Gili també ha valorat molt positivament el vessant més social de la Mobile Week: “les noves tecnologies ens poden servir per millorar les nostres empreses, l’economia i també les universitats; però també han de servir per millorar el funcionament de les ciutats, fent-les més sostenibles, i per millorar la qualitat de vida de les persones. I és des d’aquest vessant que treballem dins la regidoria de Ciutat Intel·ligent”. Així, les activitats no només estan destinades a empreses, estudiants o professionals, sinó que hi ha propostes “per tota la ciutadania”, com el taller per a gent gran en el que s’explicarà com funcionen els mòbils, com es fa una videoconferència o com funciona l’aplicació de ‘La meva salut’: “Cal que la tecnologia arribi a tothom”, ha destacat.
Amb la mateixa filosofia, també hi hauran actes més lúdics, com la xerrada que reunirà el youtuberJordi de Mas i Rosa Tous Oriol per parlar de publicitat i influencers. O la jornada familiar que permetrà veure el conte del Patufet com no s’havia vist mai: a través de la robòtica i amb un text que incorpora la perspectiva de gènere, en una activitat pensada per apropar la tecnologia 4.0 als infants.
Per la seva banda, Pere Palà, de la UPC —“la universitat tecnològica de referència”, ha recordat— ha assegurat que iniciatives com la Mobile Week permeten posar tot el coneixement sobre la taula en TIC “per poder-li treure el màxim profit”. Al seu torn, Gemma Rojas, presidenta de l’associació TIC Bages, ha afirmat que la Mobile Week “ens posiciona en el mapa” i representa “una empenta” per un sector que al Bages està format per “170 empreses, 450 persones i 4 centres educatius que ofereixen estudis vinculats a les TIC”. També ha subratllat l’Afterwork que es farà, com un bon mètode que permetrà “cohesionar empreses grans de la comarca amb empreses TIC”.
Tot seguit, la directora de Digital Future Society i Mobile Week de Mobile World Capital Barcelona, Cristina Colom, ha destacat la importància “d’impulsar l’empoderament digital de la ciutadania, a través d’espais de reflexió, debats integradors i activitats participatives obertes a tothom que connecten les eines de la tecnologia digital amb les inquietuds i necessitats socials, culturals, ètiques i humanes dels ciutadans”. Colom s’ha mostrat molt satisfeta de comptar amb aquesta primera edició a Manresa:“com a impulsors de Mobile Week, veure com any rere any la iniciativa te més adhesions i arriba a més persones és un orgull”. En aquest sentit, ha recordat que des que es va posar en marxa el 2017 i fins al 2020 s’han dut a terme 700 activitats arreu del territori, amb una participació de 70.000 persones.
Ha tancat la roda de premsa la directora general de Societat Digital, Joana Barbany, que ha subratllat la importància d’iniciatives que són capaces d’arribar a tot el país, més enllà de l’àrea metropolitana de Barcelona, i que treballen per reduir la bretxa digital, “actualment un dels elements de desigualtat més grans”. Seguint aquest fil, ha destacat que la Mobile Week compleix dos vessants: un de social —apropant la tecnologia a tothom— i un d’econòmic, amb un clar component de visió de present i de futur per a les empreses catalanes.
Del 7 al 10 de juliol
La Mobile Week Manresa es farà del 7 al 10 de juliol en diferents espais de la ciutat. Les sessions estaran conduïdes per ponents i experts reconeguts del món digital. Algunes es duran a terme de forma virtual i d’altres presencialment, tenint en compte totes les mesures Covid. Les persones interessades a assistir en alguna de les activitats, poden inscriure’s a través d’aquest enllaç. Podeu consultar el programa sencer aquí. Manresa Mobile Week compta també amb la col·laboració de la FUB, Althaia o la Cambra de Comerç, entre altres.
Mobile World Capital Barcelona
Mobile World Capital Barcelona és una iniciativa que impulsa el desenvolupament digital de la societat i ajuda a millorar la vida de les persones a escala global. Amb suport públic i privat, MWCapital centra la seva activitat en quatre àrees: l’acceleració de la innovació a través de l’emprenedoria digital; la transformació de la indústria mitjançant la tecnologia digital; el creixement del talent digital entre les noves generacions i els professionals; i la reflexió sobre l’impacte de la tecnologia a la nostra societat. MWCapital acull MWC a Barcelona i és la fundadora de 4 Years From Now (4YFN), la plataforma de negocis per a la comunitat de startupspresent a tots els esdeveniments de MWC a tot el món.
La Mobile Week Catalunya compta amb el suport de Damm i de CaixaBank.